Kvinne med veske

Mange butikker så lyset i den svarte uka

Omsetningen på Black Friday var lavere i år enn i fjor, men vi handlet for mer under Black Week

Sånn cirka midtveis i julehandelen ville vi sjekke om det var hold i det vi sa for noen uker siden:

«Mye peker mot at dette blir århundrets julehandel – mange kommer nok til å gå helt bananas mot jul. Flere tunge aktører har spådd en økning på rundt 5 %, vi tror det blir mye mer».

Nå viser tallene fra Kvarud Analyse at det ser veldig lovende ut for butikkhandelen.

Black Week

Kjøpesentrene oppfordret kundene til å starte julehandelen tidlig og spre handelen utover Black Week (23.–29. november) – ikke bare handle på selve Black Friday på grunn av smittefaren. Dette ble fulgt opp. Faktisk gikk handelen på Black Friday ned 30 % sammenlignet med i fjor, mens for uken som helhet økte omsetningen med nærmere 6 %. Black Friday-omsetningen i år utgjorde bare 22 % av omsetningen i Black Week, mot 33 % samme uke i fjor.

Vi har shoppa ting, men ikke kjøpt tjenester eller spist mye ute

I ukene 45–48 (2.–29. november) har butikkomsetningen i kjøpesentrene økt med mer enn 8 %, mens de øvrige virksomhetene inne på sentrene, som serveringssteder samt service- og tjenesteytende virksomheter, har opplevd en omsetningssvikt på litt over 30 % de siste fire ukene. Dette skyldes de strenge restriksjonene som har ført til at mange har måttet stenge.